Benefity: co zatrzyma Twojego pracownika w firmie?

Publications
Posting date: 24 December 2020

Benefity: co zatrzyma Twojego pracownika w firmie?


Benefity pozapłacowe to inwestycja, która szybko się zwraca. Karta Multisport, abonament medyczny, dostęp do firmowej siłowni – tego rodzaju bonusy pozwalają nie tylko przyciągnąć utalentowanych pracowników, ale także zatrzymać ich w firmie.

Przedsiębiorstwa walczą nie tylko o klientów, ale i o pracowników. Pozyskanie utalentowanego specjalisty to tylko połowa sukcesu, konkurencja bowiem nie śpi i chętnie go podkupi. Jak więc zatrzymać pracownika w swojej firmie? Jak pokazuje raport Zarobki branży IT w 2018 roku, dla informatyków najważniejsza pozostaje wysokość wynagrodzenia – nie oznacza to jednak, że dysponując mniejszymi niż konkurencja zasobami finansowymi, nie mamy szans na przekonanie pracownika do kontynuowania współpracy.

Ciągły rozwój

 

Dla zatrudnionych w branży IT niemal tak samo ważne, jak odpowiednio wysokie zarobki są: praca przy ciekawym projekcie oraz możliwość rozwoju zawodowego. Dobry szef regularnie rozmawia ze swoim zespołem, by poznać ich cele rozwojowe na najbliższe lata i pomóc je zrealizować. Może to zrobić m.in. poprzez dodatkowe, bezpłatne bądź istotnie dofinansowane szkolenia podnoszące kwalifikacje lub udział w konferencjach branżowych.

Dla osób niepracujących zdalnie istotne znaczenie ma atmosfera panująca w firmie, tę zaś tworzą ludzie – także, a może nawet przede wszystkim kadra zarządzająca. Szef nie musi znać imion dzieci wszystkich swoich podwładnych, nie powinien być jednak dla zatrudnionych całkowicie niedostępny. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie godzin, w których lider poświęca czas wyłącznie na rozmowy z pracownikami lub jest do ich dyspozycji podczas „dyżuru telefonicznego”. Każdy, kto zarządza przedsiębiorstwem, powinien słuchać swoich pracowników i zapewniać im realny wpływ na proces decyzyjny, przynajmniej w małych projektach. Zasada „wszystkim po równo” nie zawsze się sprawdza – każdy z pracowników jest inny i wymaga innej motywacji.

Benefity pozapłacowe, czyli marchewka zamiast kija

 

Każdy lubi być doceniany. Jak pokazuje badanie HRM Institute uznanie ze strony pracodawcy to drugi (po odpowiednio wysokim wynagrodzeniu) najważniejszy element wpływający na zadowolenie pracownika. Najlepiej docenić konkretne działanie, choćby wykonanie zadania, którego nikt nie chciał się podjąć lub wyjątkowo dobre wyniki w określonym przedziale czasowym. Aprobatę pomoże wyrazić wypłacana co pewien czas premia uznaniowa.

Benefity pozapłacowe

 

Pieniądze to nie wszystko – według raportu Zarobki branży IT w 2018 roku dla ponad 48 proc. pracowników ważne są również benefity pozapłacowe. Pracodawcy mają tu duże pole do popisu: od prywatnych programów emerytalnych począwszy, przez możliwość przyprowadzania czworonożnych pupili do biura, na abonamencie Netflixa kończąc.

Praca w branży IT daje dużo satysfakcji, ale jak każdy zawód niesie za sobą ryzyko. Długotrwałe przyjmowanie nienaturalnej pozycji ciała i wielogodzinne wpatrywanie się w monitor skutkują bólami kręgosłupa i karku, problemami ze wzrokiem, nadwagą oraz ogólnym przemęczeniem. Pracownicy docenią więc wszelkie benefity umożliwiające im zadbanie o zdrowie i dobrą kondycję:

  1. karta multisport – od lat stanowi benefit najbardziej oczekiwany przez pracowników. Umożliwia ona korzystanie z oferty tysięcy siłowni, basenów i innych obiektów sportowych w  całej Polsce – z dowolną częstotliwością i w wybranych przez siebie godzinach. Karty, które umożliwiają wstęp do obiektów sportowych to także wyraz psychofizycznej troski pracodawcy o pracownika.
  2. dostęp do siłowni firmowej – coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przeznaczyć jedno z pomieszczeń w biurowcu na siłownię. Nie musi być ona duża, warto jednak wyposażyć ją w profesjonalny sprzęt. Dzięki temu podwładni będą mogli zadbać o kondycję, oszczędzając czas na dojazd do innych niż firmowe lokali sportowych;
  3. vouchery do salonów kosmetycznych lub SPA – wbrew pozorom taką formę wyrażenia uznania docenią nie tylko kobiety. W ofercie tego rodzaju placówek znajdują się bowiem nie tylko zabiegi upiększające, ale i masaże relaksacyjne, które przynoszą ulgę bolącemu kręgosłupowi, szyi, a nawet dłoniom. Usługę masażysty można też zamówić do biura – nawet kilkunastominutowy masaż sprawi, że pracownik wróci do obowiązków z nową energią;
  4. abonament medyczny – do korzystania z państwowej opieki zdrowotnej zniechęca długi czas oczekiwania na wizytę u specjalisty i niski poziom usług, nie każdego jednak stać na prywatną pomoc medyczną. Abonament w prywatnej klinice to brak kolejek do lekarzy pierwszego kontaktu, szybszy dostęp do specjalistów oraz wyższa jakość usług, zwłaszcza w zakresie zabiegów chirurgicznych. Jak pokazuje raport Czy pieniądze szczęścia nie dają, sporządzony przez Pracuj.pl, opłacony przez pracodawcę abonament medyczny może wpłynąć na decyzję o zmianie pracy w przypadku 88 proc. badanych;
  5. vouchery kulturalne – kino po pracy? Jak najbardziej, zwłaszcza gdy płaci za nie firma. Vouchery do teatrów, kin i muzeów cieszą się coraz większą popularnością nie tylko jako okolicznościowe upominki dla rodziny i przyjaciół, ale także jako benefity dla pracowników.
  6. Trudno okazać pracownikowi większe uznanie, niż troszcząc się o jego bliskich. Ubezpieczenie na życie docenią szczególnie podwładni mający własną rodzinę – taki benefit ze strony pracodawcy zapewni poduszkę finansową jego najbliższym, nagle pozbawionym jednego z dwóch lub głównego źródła dochodu (na skutek śmierci bądź wypadku pracownika). Najlepszą opcją będzie udostępnienie podwładnym pakietów do wyboru, tak by jak najbardziej dopasować ubezpieczenie do ich indywidualnych potrzeb.

Trendy benefitowe zmieniają się tak, jak cały rynek pracy. Na skutek pandemii koronawirusa bonusem przestała być praca zdalna – dziś w wielu przedsiębiorstwach to już właściwie standard. Znaczenia, bez wątpienia, nabierze możliwość prywatnej opieki medycznej i ubezpieczenie na życie lub od skutków choroby. Czujny przedsiębiorca obserwuje rynek i wsłuchuje się w indywidualne potrzeby pracowników, a poprzez dobrze skrojoną ofertę benefitów nie tylko motywuje podwładnych i zwiększa efektywność pracy zespołu, ale także kształtuje pozytywny wizerunek marki.