Soft skills w branży IT - czyli czego poszukują pracodawcy

Blog Post
Posting date: 13 May 2024

W dzisiejszym świecie technologicznym znajomość języków programowania, frameworków i najnowszych technologii to klucz do sukcesu w branży IT - ale czym może wyróżnić się świetny specjalista spośród tłumu? Oczywiście, umiejętności techniczne są kluczowe lecz poza nimi jest jeszcze jeden ważny aspekt, na który zwraca uwagę każdy pracodawca – mam tutaj na myśli „soft skille”.
W poniższym artykule opowiem krótko o 10 umiejętnościach miękkich, które mogą być istotne dla zatrudniających oraz jak możesz zaprezentować i wykorzystać je, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.

Jak zaprezentować swoje umiejętności miękkie? 

Zacznij od CV – po wpisaniu danych kontaktowych oraz opisaniu doświadczenia zawodowego, edukacji, certyfikatów i znajomości technologii, warto skupić się na soft skillach, które są istotne dla stanowiska, na które aplikujesz. Możesz wymienić te, które najlepiej wspierają potrzeby pracy, takie jak zdolności interpersonalne, umiejętność pracy w zespole, adaptacyjność, kreatywność czy zarządzanie czasem. Nie musisz wypisywać wszystkich soft skilli, ale te, które są najbardziej istotne dla danego stanowiska, mogą wyróżnić Twoje CV.

Analiza opisu stanowiska – to pierwsze główne źródło informacji o danym wakacie. Opisy tworzą zazwyczaj managerowie lub osoby pracujące w zespole, dlatego warto poświęcić czas i przeczytać opis wymagań idealnego kandydata (według danego pracodawcy). Poza zakresem obowiązków, wynagrodzeniem i benefitami – każda oferta pracy  przedstawia wymagania względem kandydata – zarówno umiętności techniczne, jak i miękkie. Np. jeśli w opisie stanowiska jest informacja, że klient poszukuje osoby komunikatywnej, która potrafi pracować w zespole – osoba, która preferuje pracę samodzielną może nie czuć się komfortowo w nowym środowisku.

Rozmowa rekrutacyjna – na bezpośrednim spotkaniu z klientem to umiejętności miękkie odgrywają kluczową rolę – mimo to, że zazwyczaj znaczącą część rozmowy rekrutacyjnej będą stanowić pytania techniczne, to jednak sposób, w jaki odpowiadasz na pytania - jak się prezentujesz – to właśnie te soft skille testowane są podczas interview. Przed rozmową warto dokładnie poznać firmę, zadać sobie pytania, które mogą zostać zadane podczas spotkania, oraz przećwiczyć odpowiedzi, aby skutecznie zaprezentować swoje umiejętności i doświadczenie. Ważne jest unikanie zbyt krótkich lub zbyt długich odpowiedzi, które mogą odchodzić od tematu. Podczas rozmowy warto korzystać z konkretnych przykładów z przeszłości, które potwierdzają nasze umiejętności i doświadczenie. To pozwala na lepsze zrozumienie naszych kompetencji przez rozmówcę i buduje naszą wiarygodność.

10 Soft Skilli, które są wartościowe w branży IT

1. Komunikatywność
W branży IT, umiejętność klarownego przekazywania informacji to must-have zarówno w relacjach z klientami, jak i w wewnętrznej komunikacji w zespole. Efektywna komunikacja pozwala na uniknięcie nieporozumień, usprawnia procesy projektowe oraz buduje zaufanie między członkami teamu.

2. Umiejętność pracy w zespole
Zazwyczaj nad każdym projektem pracuje więcej niż jedna osoba. W związku z tym, wymagają one współpracy co najmniej kilku specjalistów, z których każdy ma różne umiejętności. Dzięki efektywnej pracy w zespole można skutecznie wykorzystać różnorodne kompetencje członków teamu, ich mocne strony, co pozwala na sprawną koordynację działań oraz osiąganie wspólnych celów projektowych.

3. Chęć nauki i rozwoju
Branża IT jest bardzo dynamiczna, dlatego ciągłe rozwijanie się, dokształcanie i uczenie się nowych technologii jest kluczowe dla utrzymania się na rynku pracy. Osoby, które są otwarte na zdobywanie nowej wiedzy i doskonalenie umiejętności, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu zawodowego oraz szybszy rozwój kariery.

4. Umiejętności organizacyjne
Nie ważne na jakim stanowisku pracujesz – organizacja własnej pracy to podstawa. Aby wykonać swoje obowiązki efektywnie, umiejętność planowania i terminowego wykonywania zadań jest niezbędna. Zarządzanie czasem, priorytetowanie i planowanie działań są kluczowe dla oceny pracodawcy, który obserwuje, jak skutecznie realizujesz powierzone zadania.

5. Otwartość
Coraz częściej w branży IT normą jest, że zespoły są rozproszone po całym świecie i składają się z ekspertów z różnych miejsc. Dlatego pracodawcy zwracają uwagę na otwartość kandydatów na współpracę z osobami z innych krajów i różnym tłem kulturowym. Istotnym elementem, który jest sprawdzany na każdej rozmowie rekrutacyjnej, jest umiejętność posługiwania się językiem angielskim, ponieważ jest to często język urzędowy w firmach działających na międzynarodowym rynku.

6. Umiejętności analityczne
Dużą część pracy każdego specjalisty IT, niezależnie od specyfiki roli, stanowi wprowadzanie zmian, naprawianie i implementowanie. Wymaga to umiejętności analizowania sytuacji, identyfikowania głównych przyczyn oraz formułowania skutecznych strategii rozwiązania problemów.

7. Rozwiązywanie problemów
W kontekście poprzedniego punktu, jako specjaliści branży IT często musimy szybko reagować na nowe wyzwania. Dlatego umiejętność efektywnego rozwiązywania problemów jest kluczowa. Osoby potrafiące kreatywnie podejść do problemów, proponować alternatywne rozwiązania i szybko je wdrażać są niezbędne w dynamicznym środowisku IT.

8. Dbałość o szczegóły
W projektach informatycznych, nawet najmniejszy błąd może spowodować, że dane rozwiązanie przestanie działać. Dlatego dbałość o szczegóły jest kluczowa dla zapewnienia wysokiej jakości produktów oraz uniknięcia potencjalnych błędów i awarii.

9. Kreatywność
Kreatywność jest jednym ze stałych wymagań dla każdego kandydata na stanowisko programisty. Często praca w dziedzinie IT polega na tworzeniu nowych, innowacyjnych rozwiązań lub usprawnianiu istniejących produktów.

10. Umiejętności przywódcze
Nie każdy musi mieć predyspozycje i chęć do bycia team czy tech leaderem – w zespole zazwyczaj jest miejsce tylko dla jednej osoby z taką funkcją. Jednakże, szczególnie na stanowiskach seniorskich, cenne jest, gdy specjalista z największym doświadczeniem i stażem jest gotowy do zarządzania zespołem lub pełnienia funkcji mentora, pomagając mniej doświadczonym kolegom.