Jakie trendy będą dominować w sektorze technologicznym w 2023 roku?
Bev White, dyrektor generalny Nash Squared, analizuje, czego możemy się spodziewać po sektorze technologicznym w 2023 roku. Artykuł ukazał się po raz pierwszy na stronie computerweekly.com.
W tym roku wydatki na IT osiągną
naprawdę wysoki poziom niezależnie od perspektywy recesji, inflacji i rosnących
kosztów. Firmy będą jednak w większym stopniu skupiać się na technologii
przynoszącej wymierne korzyści.
Rok 2022 był rokiem ogromnych inwestycji w technologie –
szacuje się, że wyniosły globalnie 4 biliony dolarów – ponieważ firmy
kontynuowały proces transformacji cyfrowej, który przyspieszyła pandemia
COVID-19. Z naszego raportu Digital Leadership
Report
wynika, że pomimo zawirowań gospodarczych i niepewności w 2022 r. inwestycje w
technologie odnotowały trzeci najszybszy wzrost od piętnastu lat, a ponad
połowa liderów cyfrowych spodziewa się wzrostu budżetów na technologie.
Niemniej jednak, w obliczu coraz bardziej realnego widma
recesji i walki gospodarek z wysoką inflacją i rosnącymi kosztami, bardziej niż
kiedykolwiek istotne stanie się uzyskanie zwrotu z inwestycji w postaci
zwiększonej efektywności, sprawności i szybkości reakcji. Dlatego chociaż przewiduję,
że rok 2023 będzie kolejnym dużym rokiem inwestycji w technologie – w końcu
która firma może sobie pozwolić na ich brak? – wydatki te będą musiały
przynosić wymierne korzyści, aby kierownictwo decydowało się je ponosić.
Gdy spoglądam na cyfrowy krajobraz w 2023 roku,
dostrzegam pięć kluczowych trendów, które według mnie będą dominować.
Firmy będą musiały stać się bardziej
cyfrowe i bardziej ludzkie
Nie mogą sobie pozwolić na zdjęcie nogi z gazu cyfrowego
akceleratora. Poznały już smak transformacji i wiedzą, że jeśli jest dobrze
prowadzona, może pomóc w obniżeniu kosztów poprzez zwiększenie efektywności i
wydajności. Jednocześnie w 2022 roku obserwowaliśmy coś, co można nazwać
powrotem człowieka w miarę stabilizowania się sytuacji po pandemii.
Firmy na nowo odkryły wartość fizycznych spotkań,
wydarzeń i interakcji zarówno wewnętrznych, jak i z klientami, nawet jeśli
wciąż można wybierać, kiedy spotkać się twarzą w twarz, a kiedy pozostać w
wirtualnym świecie. Co do klientów, chodzi o to, by umożliwić im sprawną
samoobsługę online, jednocześnie gwarantując wsparcie człowieka w razie
potrzeby. Chodzi o zrównoważenie czynnika cyfrowego z czynnikiem ludzkim.
Największe sukcesy w 2023 roku odniosą te firmy, które utrzymają tę równowagę
na każdym kroku.
Firmy muszą być w pełni
skoncentrowane na kliencie
Klient jest najważniejszą częścią równania – zwłaszcza w
czasach napiętej sytuacji gospodarczej, gdy firmy walczą o każdy grosz
oszczędności i gdy klienci detaliczni i korporacyjni za pomocą kilku kliknięć w
sieci mogą uzyskać dostęp do tak wielu możliwości. „Poprawa doświadczenia
klienta" była drugim co do ważności priorytetem dla liderów cyfrowych
według raportu 2022 Digital Leadership Report, plasując się tylko za „Poprawą
efektywności operacyjnej". Ta tendencja utrzyma się w 2023 roku.
Kluczowym priorytetem będzie analityka – w jaki sposób
klienci wchodzą w interakcje z firmą, jakimi kanałami, z jakimi wskaźnikami
konwersji, jakie są ich zachowania zakupowe? Bardziej niż kiedykolwiek ważna
będzie możliwość „łączenia kropek” i śledzenia podróży klienta we wszystkich
punktach kontaktowych i na wszystkich platformach.
Dane, chmura i automatyzacja będą
ogniskami inwestycji
Poznanie i zrozumienie klienta zależy od danych.
Wszystkie firmy dysponują obecnie górami danych, ale wygrywają te, które
potrafią wyciągnąć z nich wnioski. Dlatego też inwestycje w systemy i
możliwości związane z danymi będą kontynuowane w 2023 roku, podobnie jak
inwestycje w chmurę w celu zagwarantowania sprawności, elastyczności i skali.
Połowa respondentów raportu Digital Leadership
Report
oczekuje, że inwestycje w chmurę dadzą im przewagę konkurencyjną w ciągu
najbliższych 12 miesięcy.
Jednak anegdotycznie stwierdziliśmy, że niektóre
organizacje mają problem z pełnym wykorzystaniem wartości, jaką oferuje chmura.
Na przykład, może być im trudno poradzić sobie z brakiem wiedzy
specjalistycznej i kwestiami bezpieczeństwa oprogramowania rozproszonego.
Spodziewam się, że w 2023 roku więcej organizacji skupi się na pełnym
wykorzystaniu wartości chmury.
Tymczasem rok 2023 może być przełomowy dla automatyki,
robotyki i RPA. W czasach, gdy talentów wśród ludzi jest coraz mniej i są one
droższe niż kiedykolwiek, zwiększenie automatyzacji prawdopodobnie nigdy nie
miało większego uzasadnienia z biznesowego punktu widzenia. Badania, które
przeprowadziliśmy w 2022 roku, wykazały, że automatyzacja wykracza daleko poza
samą funkcję IT i jest coraz częściej wprowadzana w takich obszarach jak
finanse, kadry i obsługa klienta.
Jedna trzecia liderów cyfrowych sądzi, że automatyzacja
będzie kluczowa dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w ciągu najbliższego
roku. Podobnie jak w przypadku chmury, niektórym organizacjom trudno jest
znaleźć naprawdę przekonujące przypadki użycia automatyzacji – a technologia
RPA w 2022 roku rozwijała się w wolniejszym tempie niż w poprzednich latach –
wierzę jednak, że te firmy, które przyjmą perspektywę zewnętrzną, znajdą korzyści.
Prawdziwe zrozumienie korzyści z punktu widzenia klienta pozwala określić
przypadki użycia. Należy oczekiwać, że w tym roku automatyzacja będzie nadal
napędzać rozwój.
Dalszy (ograniczony) postęp w
zakresie różnorodności i zrównoważonego rozwoju
Jestem lekko podbudowana zwiększającą się różnorodnością
płci w branży technologicznej, chociaż zmiany nadal zachodzą zbyt wolno. W 2022
roku kobiety stanowiły 14% liderów cyfrowych, co oznacza wzrost z 12% w 2021
roku, natomiast w całym zespole technicznym odsetek ten wynosi niecałą jedną
czwartą – zaledwie 23%. Mam nadzieję, że w tym roku będziemy świadkami dalszych
pozytywnych przemian.
Aby realnie wprowadzić znaczące zmiany, musimy
przeobrazić narrację już we wczesnych latach szkolnych. Technologia powinna
przemówić do dziewcząt, by zobaczyły cały potencjał, jaki ma do zaoferowania, w
sposób, który ma dla nich znaczenie, z naciskiem na kreatywność, rozwiązywanie
problemów, cele społeczne. Oczywiście zmiana na tym poziomie wymaga czasu.
Podobnie zrównoważony rozwój jest kolejnym obszarem, do
którego branża technologiczna musi jeszcze się w pełni przekonać. W naszym
badaniu z 2022 roku jedna czwarta liderów cyfrowych (23%) stwierdziła, że
zrównoważony rozwój odgrywa niewielką rolę lub w ogóle nie jest obecny wśród
ich priorytetów, a tylko podobny odsetek (22%) w dużym stopniu wykorzystuje
technologię do pomiaru swojego śladu węglowego. To musi się zmienić. Każdy musi
zdać sobie sprawę z własnej odpowiedzialności.
Dla sektora technologicznego oczywistym punktem wyjścia
jest zużycie energii – podjęcie kroków w celu przejścia na zrównoważone źródła
energii. Odpowiedź w stylu „To problem mojego dostawcy chmury” nie będzie
wystarczająca. Liderzy cyfrowi mają szansę stać się rzecznikami zmian. Muszą
skupić uwagę na zrównoważonym rozwoju, włączając go do matrycy rozważań nad
każdym projektem i działaniem.
To powinno dotyczyć nie tylko bezpośrednich działań
organizacji, ale także całego łańcucha dostaw. Być może dopiero uregulowane
wymogi w zakresie raportowania i przekazywania informacji pozwolą na prawdziwą
zmianę w tym obszarze.
Praca hybrydowa będzie nadal w fazie
rozwoju
Praca hybrydowa i zdalna z pewnością z nami pozostaną,
ale w 2023 roku sukces odniosą firmy, które naprawdę dobrze przygotują swoją
ofertę – dadzą pracownikom pożądaną elastyczność, jednocześnie utrzymując
wysoką produktywność i zachowując poczucie kultury, tożsamości i celu firmy.
Łatwiej powiedzieć niż zrobić.
Początkowy wzrost produktywności obserwowany w związku z
pandemią zanika, ponieważ praca zdalna stała się po prostu normalnością.
Zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pozostają problemem.
Wielu pracodawców obawia się również, że ich pracownicy
zaczną przypominać zbiór wolnych strzelców, a nie członków zgranego zespołu
firmowego. Trzeba nadal nad tym pracować, komunikować się, eksperymentować i
wprowadzać innowacje, aby znaleźć optymalną równowagę.
Wchodząc w rok 2023, mamy przed sobą wiele niewiadomych –
nawet więcej niż na początku roku 2022. Jedno jest jednak pewne: technologia
pomaga firmom zwiększyć wydajność i zrobić więcej za mniej. Właśnie dlatego
będzie miała fundamentalne znaczenie dla modeli operacyjnych i strategii firm.
Firmy, które stosują inteligentne i ukierunkowane strategie inwestycyjne, będą
mieć największe szanse na osiągnięcie wysokiej wydajności i wzrostu.