Poznaj 3 filary skutecznego personal brandingu

Publications
Posting date: 16 February 2021

Budowanie osobistej marki to pole doświadczalne, na którym aspirujący specjalista może budować swój wizerunek zgodnie z własną wizją. Kreatywność i nieszablonowe myślenie są kluczowe, aby wyróżnić się na konkurencyjnym, internetowym rynku.

Wymagany zestaw umiejętności sprawia, że współczesny specjalista HR powinien posiadać kompetencje w wielu dziedzinach, takich jak na przykład:

          ● systemy analityczne do szacowania zasięgów i skuteczności prowadzonych działań;

          ● projektowanie wizualne do klarownego przedstawienia własnej wizji;

           ● projektowanie użytkowe, aby stworzona marka przynosiła wymierne korzyści dla odbiorców i była łatwa do odnalezienia w kanałach informacyjnych;

          ● tworzenie narracji, która umiejscowi daną markę na rynku i pokaże, w jaki sposób odpowiada ona na obecne wyzwania. 

Wyzwaniem dla specjalistów HR jest fakt, że muszą oni dotrzeć do innych ekspertów z danych dziedzin. Kontakt z innymi specjalistami oznacza stałą weryfikację posiadanej wiedzy, dlatego pozorowane działania szybko są sprawdzane przez rynek. Tylko rzeczywista wiedza pozwoli podjąć partnerskie kontakty jak ekspert z ekspertem.

Budowanie marki osobistej opiera się na trzech filarach: networkingu, podatku od wartości dodanej i angażującej opowieści.

 

Networking

 

Czym jest dana marka, jeśli nikt o niej nie słyszy? Tworzenie sieci znajomości i kontaktów biznesowych jest jak drzewo, które należy stale pielęgnować i żywić, aby mogło się organicznie rozwijać. Najważniejsze kontakty – jak gałęzie – przynoszą z czasem kolejne znajomości.

Obiektywna wycena wartości marki jest możliwa, jeśli jest dokonywana przez kilku niezależnych odbiorców. Jeżeli dany specjalista skupia się tylko na jednym zleceniodawcy i nie utrzymuje kontaktów z innymi firmami, będzie wyceniany jedynie przez pryzmat tej jednej organizacji. W takiej sytuacji prawie zawsze wycena usług będzie niższa niż średnia rynkowa. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy wykonawca jest obecny na szerokim rynku i ma wielu zleceniodawców. Firmy są wtedy skłonne lepiej wyceniać jego pracę, ponieważ wiedzą, że może on w każdej chwili przejść do bardziej lukratywnych projektów.

Budowanie sieci znajomości pozwala też poznawać trendy i korzystać z informacji, które nie są powszechnie dostępne w Internecie. Dzięki partnerom biznesowym można uzyskać pierwsze sygnały o nadchodzących zmianach rynkowych i nowych okazjach.

 

Podatek od wartości dodanej

 

Sens istnienia danej marki opiera się na wartości, którą przynosi ona potencjalnym odbiorcom. Połową sukcesu jest znalezienie odpowiedniej niszy rynkowej i dostarczenie usług, które zaspokoją unikatowe potrzeby klienta. To tutaj kluczowe jest stałe obserwowanie otaczającego rynku i nieszablonowe myślenie, które pozwoli na stworzenie adekwatnych narzędzi.

Wartość dodana ma swoją cenę. Jedną z cech profesjonalisty jest umiejętna wycena prowadzonych usług oraz przekonanie odbiorców do inwestycji. Kluczowy jest tutaj odpowiedni balans – zbyt niska cena może równie mocno zaszkodzić wizerunkowi osobistemu, co zawyżone oczekiwania i nierealne stawki za pracę. Umiejętność wyceny rynkowych stawek nie tylko pozwoli uzyskać satysfakcjonujące wynagrodzenie, ale też jest wyraźnym sygnałem, że zleceniodawca ma kontakt z osobą o wysokich kompetencjach, przekraczających bieżące potrzeby danej niszy rynkowej.

 

Angażująca opowieść

 

Wielu ludzi inspirują historie dużych firm – takich jak Apple, Microsoft czy Adobe – które powstały w rodzinnych garażach i krok po kroku budowały największe światowe potęgi. Przebyta droga, pokonane wyzwania i pozostawiony po sobie ślad są dosłownie źródłem scenariuszy firmowych, książek i biografii.

Personal branding działa tu bardzo podobnie. Każdy z nas posiada własną historię, unikatowe doświadczenia i spostrzeżenia. Umiejętność ubrania tego w spójną historię pozwala przedstawić swój życiorys jako historię marki osobistej budowanej od lat, w konkretnym celu i z wymiernymi osiągnięciami. Storytelling to rzadka i poszukiwana cecha, która świadczy o otwartym umyśle. Najlepsi narratorzy mogą liczyć na to, że zostaną zaproszeni przez duże organizacje do budowania ich własnej opowieści, która zachęci innych do dołączenia do danego przedsięwzięcia.

Wszystko to wymaga odpowiedniego doboru narzędzi, które przedstawią daną markę. Największą swobodę daje własna strona internetowa, pozwalająca na realizację praktycznie dowolnej wizji artystycznej i budowanie portfolio. Wartościową umiejętnością, która dodatkowo obrazuje zdolność adaptacji, jest odpowiednie przelanie zawodowej wizji na takie portale jak LinkedIn, czy nawet osobiste profile w mediach społecznościowych.